Juridische lead generation vanuit het perspectief van de rechtzoekende

Een interessant fenomeen zijn lead generators die een rechtzoekende maar al te graag aan een advocaat helpen. Wie zoekt online zoekt naar een advocaat komt in de zoekresultaten ook verschillende websites tegen van lead generators. Lead generators gebruiken daarbij veelal verschillende labels om maar de aandacht van zoveel mogelijk rechtzoekenden te krijgen.

Dat is vanuit het perspectief van een lead generators ongetwijfeld enorm effectief. Dat komt de transparantie in de markt voor de diensten van advocaten natuurlijk helemaal niet ten goede. De vraag of dat ook nadelig is voor de belangen van de rechtzoekende die een advocaat zoekt is minder makkelijk te beantwoorden. Immers is de kans wel groot dat de rechtzoekende bij een advocaat uitkomt die op diens zaak zit te wachten.

Een interessant gegeven is daarbij een bepaalde omvangrijke lead generator bijvoorbeeld stelt voor advocaten “shoppers” eruit te filteren. Gezien de tarieven van advocaten altijd wel significant te noemen zijn of in het geval van een toevoeging in beginsel zelfs geen rol spelen voor de rechtzoekende, kan dat “shoppers” vermoedelijk worden uitgelegd als rechtzoekenden die kritisch zijn over de keuze voor een advocaat.

Lead generators lijken daarmee feitelijk op dezelfde manier als het verwijsarrangement van het Juridisch Loket te functioneren (dat natuurlijk op zichzelf ook een lead generator is). De zaken die binnenkomen worden uitgezet bij de aangesloten advocaten. Een rechtzoekende die contact opneemt met een lead generator, wordt een lead, die wordt verkocht aan een aangesloten advocaat.

De invloed die een rechtzoekende heeft op de advocaat en/of het kantoor dat diens zaak kan behandelen lijkt daarmee feitelijk nihil. Het contact opnemen met een lead generator doet daarom vanuit het perspectief van een rechtzoekende denken aan het geven van een draai aan het rad van fortuin.

De reden voor een rechtzoekende om contact op te nemen met een lead generator lijkt daarom in belangrijke mate het gemak dat deze partijen bieden. Vaak is er – overigens weer net als bij het Juridisch Loket – de mogelijkheid om een gratis juridische intake te krijgen. Die feitelijk wordt betaald door de advocaat die betaalt voor de lead waar de rechtzoekende daarmee in veranderd.

Lead generators mogen voor rechtzoekenden dan aan de voorkant gemak bieden. Daar staat wel tegenover dat zij vervolgens – tegen betaling – verwijzen naar een bij hen aangesloten advocaat. De rechtzoekende wordt niet per definitie verwezen naar de advocaat die het beste bij hem of haar past. Of anders gezegd de rechtzoekende is het product dat lead generator aan een advocaat verkoopt. Zo blijkt ook waar het gaat om juridische lead generators: There ain’t no such thing as a free lunch.